nuffnang@10thbatch

online right now!

Recent Comments



Showing posts with label Tazkirah. Show all posts
Showing posts with label Tazkirah. Show all posts

Sibuknya...


Seperti biasa, di akhir-akhir posting, biasanya medical students bertungkus lumus memenuhkan logbook i.e. mengambil darah, memasang branula, memasang CBD, etc. Lebih-lebih lagi bila FNAC tak berkesempatan nak tengok, scope pun sikit, jadi kenalah compensate dengan blood-related procedure ni.

Bagi yang jujur dan yakin setiap perkara akan dipertanggungjawabkan, mereka akan berusaha mencari procedure sendiri sehingga stay sampai malam atau weekends. Tapi bagi yang kurang peduli apa yang bakal dijawab di depan Allah esok, mereka akan menipu dengan pelbagai cara, termasuk meminta H.O. sign ‘blank cheque’ agar dia boleh isikan procedure yang sebenarnya tidak ia lakukan.

Beberapa hari terakhir posting surgeryku, aku meng-hunting procedure sampai ke wad IM. Jam menunjukkan pukul 6.40pm. Seorang H.O. sedang bertugas dan agak teruja mempersilakan aku membantunya mengambil blood C&S, FBC, VBG etc. Selesai habis procedure, aku kembali ke kaunter utk mendapatkan sign H.O. tersebut. Dengan mask yang masih melekat di muka, tiba-tiba dia bertanya kepada staff nurse di sebelahnya,

“Eh, kat wad ni boleh solat tak? Aku tak solat Asar lagi ah”

Aku melihat jam sambil berpandangan dengan temanku. 7.00pm. Tak solat Asar lagi?

Aku pun dengan rela hati menawarkan “Dr, saya boleh hantarkan specimen STAT ni semua. Saya boleh tunggu kat bawah, Dr tak solat lagi kan,”

“Oh, baiknya ko. OK, FBC ni semua takyah tunggu, ko tunggu VBG je. Thanx eh”

Aku pun bergegas ke bawah utk hantar specimen. Jam sudah pukul 7.15pm. Syukur golongan wanita Allah kurniakan MC setiap bulan, jadi aku tak risau pasal solat maghrib waktu tu. Sedang aku menunggu di lab, tiba-tiba muncul kelibat H.O. tadi, dengan cemasnya panggil lab assistant,

“Kak, boleh tolong trace tak result patient ni? Potassium dia high, 8.2 ni. Tolong checkkan balik boleh?”

Aku melihat jam. 7.20pm. Eh Dr ni dah solat Asar ke? Aku cuba berbaik sangka, mungkin tadi dia dah solat kejap sementara aku turun dan tunggu result patient. Tapi... alahai, masknya masih melekat di muka...

Aku cuba bayangkan. Nanti H.O., takkanlah takda masa langsung sampai solat 5-10 minit pun tak sempat? Seorang temanku, H.O. di Hospital Serdang nasihatkan, “Jadi H.O. ni kena selalu berwudhu’”

Rasanya bolehlah disimpulkan, hendak seribu daya... mungkin ada masa-masa emergency yang betul2 tak sempat, e.g. kalau kita tinggalkan patient utk pegi solat, patient boleh mati... Tapi itu mungkin situasi terpencil, kenalah jama’ maybe. Tapi kalau kebiasaannya, kitalah yang kena pandai curi masa. Kita kan tak tahu bila emergency tu akan terjadi, mcm tadi, tetiba potassium patient high pulak, jadi kalau ada masa yang ‘tak emergency sangat’, cepat-cepatlah tunaikan solat... Kalau dari awal dah ‘lenient’, tak set pun dalam mind masa utk solat walaupun 5 minit, kononnya sbb “Aku kan H.O., akulah yang paling sibuk dalam dunia”, jadi dengan mindsetting mcm ni, mungkin mudahlah utk seseorang tu tinggalkan solatnya...

Na’uzhubillah, semoga Allah pelihara kita... semoga kita semua menjadi hamba-hamba yang sentiasa cuba utk taat dalam menunaikan hak Tuannya, dalam situasi apapun jua...

Category: 18 comments

Mutiara berharga...


Hari ini, seperti hari-hari lain dalam hidupku, Allah mengirimkan sebuah mutiara tarbiyah yang amat berharga… Setiap hari, bahkan setiap saat, Dia sentiasa menemani setiap langkah perjalananku, bersamaku dalam setiap hela nafasku, mentarbiyahku, tanpa jemu… Cuma bezanya, kadang-kadang aku terperasan tarbiyahNya, namun kebiasaannya, aku lalai dari petunjukNya.

Exam longcase Paeds ku tak berjalan dengan begitu baik. Walaupun dapat case simple (nephrotic), namun sebab dah tertau Dx, aku jadi bias dan terlupa nak rule out other causes of neck swelling which the patient presented with. Neck swelling tu sebab relapse of nephrotic, the fluid accumulated below his mandible, which is an unusual site for 3rd space loss. Actually, 1st impression when I saw the patient, dalam hati “Eh lymphoma ke ni”. Tapi once dah tau Dx, terus terlupa langsung pasal all my differentials including lymphoma & thyroid swelling. Dengan kehendak Allah, Dia telah membuatku lupa, so dalam HOPI tak rule out lymphoma & thyroid symptoms langsung.

Hari ini barulah aku mengerti apa bahayanya dah tau Dx patient. Apa akibat yang boleh terjadi kalau dah bias dengan Dx patient. Kerana kesilapanku sendiri, akhirnya aku hanya sekadar present history, prof dah suruh berhenti. Dia cakap, “Kalau you present macam ni pro nanti, you memang tak boleh pas… repeatlah 6 bulan”

“PE dan Ix tak payah present. Prof dah tau, you dah skewed to the Dx. Dah, go for your short case. Because we have nothing to discuss here”

Tak pernah exam longcase, aku hanya present setakat history. Aku bangun dan pergi meninggalkan prof dengan terpinga-pinga, membawa hati yang sarat dengan penyesalan… Kalaulah diberi peluang kedua…

Dengan kuasaNya, apa-apa pun boleh berlaku pada sesiapa pun yang Dia kehendaki… Kadang-kadang, bukan kita tak tahu, tapi kita terlupa. Kadang-kadang kita dah ingat nak tanya, tapi tengah-tengah clerk kita terpesong lalu terlupa. Kadang-kadang, kita dah prepare lain, tapi yang terkeluar benda lain. Kerdilnya kita, berbanding rencanaNya.

Sampai malam ini, masih terngiang-ngiang kata-kata prof, “Kalau you present macam ni pro nanti, you memang tak boleh pas…”

Tiba-tiba aku terfikirkan sesuatu…. Cuba bayangkan… Kalau depan Allah di Padang Mahsyar kelak.. setelah diperhitungkan satu per satu pahala dan dosa kita.. maka Allah mengambil keputusan…

“Kalau macam ni amalan kamu di dunia, kamu tak boleh pas, tak boleh masuk syurga…”

Cuba bayangkan andai ia benar-benar berlaku, di depan Allah Penguasa Hari Perhitungan… Dan kita tahu, andai tidak ke syurga, tiada pilihan lain melainkan ke…….

Lalu ketika itu, melututlah kita di depan Allah… menangis, merintih dan merayu…

Ya Allah, kembalikanlah aku ke dunia… Ya Allah, aku janji aku akan buat yang lebih baik… Ya Allah, akan kutaati segala perintahMu, dan jauhi segala laranganMu… Ya Allah, berikanlah aku peluang kedua, tolonglah ya Allah….

Tapi ketika itu, kita tahu… tidak akan ada lagi peluang kedua… ketika itu, penyesalan yang kita rasai, pastinya tak tergambar oleh akal fikiran ini… Na’uzhubillah…

Kalau di dunia, selagi nyawa belum sampai ke kerongkongan, selagi matahari belum terbit di sebelah barat, Allah sentiasa bagi peluang kedua, ketiga, keempat dan seterusnya. Kalau fail end-posting pun, ada peluang untuk perbaiki pro nanti. Kalau fail pro sekalipun, boleh repeat 6 bulan dan resit pro exam lagi sekali.

Tapi, kalau fail di akhirat nanti…?

Beautiful Story Of A Pious Muslimah And A Kind Muslim Doctor

Assalamua'laikum.

If you have 5 minutes of free time, hopefully you can spend some time watching this video, clipped from a lecture by Sheikh Muhammad Hassan as he tells a very beautiful and moving story.

Indeed Allah will really help muslims that ask for His help, insyaAllah.

Category: 1 comments

Zulhijjah dah sampai !!

Ibnu ‘Abbas, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

« مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ ». يَعْنِى أَيَّامَ الْعَشْرِ. قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلاَ الْجِهَادُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ « وَلاَ الْجِهَادُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَىْءٍ ».

"Tidak ada satu amal saleh yang lebih dicintai oleh Allah melebihi amal sholeh yang dilakukan pada hari-hari ini (yaitu 10 hari pertama bulan Dzul Hijjah)."

Para sahabat bertanya: "Tidak pula jihad di jalan Allah?"

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab: "Tidak pula jihad di jalan Allah, kecuali orang yang berangkat jihad dengan jiwa dan hartanya namun tidak ada yang kembali satupun."

HR. Abu Daud no. 2438, At Tirmidzi no. 757, Ibnu Majah no. 1727, dan Ahmad no. 1968, dari Ibnu ‘Abbas. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini shahih sesuai syarat Bukhari-Muslim

_______________________

Baca selanjutnya >>>

(Klik) Meraih Limpahan Pahala Di Awal Zulhijjah


Perkara yg dibincangkan:

  • Kelebihan Beramal di Sepuluh Hari Pertama Bulan Dzulhijah
  • Amalan yang Dianjurkan di Sepuluh Hari Pertama Awal Dzulhijah
  • Keutamaan Hari Arofah
  • Jangan Tinggalkan Puasa Arofah
  • Puasa Hari Tarwiyah (8 Dzulhijah)

Semoga kita semua sama-sama beroleh manfaat.

Wsslmkm.. ^_^

Category: 1 comments

Ustaz Azhar Idrus di UIA Kuantan

Sekali air bah, sekali pantai berubah... Eh, ada Part III?


---------- Forwarded message ----------
From: Dr Harlina Halizah Siraj <harlina.siraj66@gmail.com>
Date: 2010/9/20

Salam Syawal,

Khusus buat:

· Anak-anak yang bergelar pelajar perubatan (di mana jua anda berada)

· Ibu dan ayah kepada anak-anak di atas

Sedikit pesanan ini dinukilkan oleh seorang yang pernah menjadi pelajar perubatan (1986-1991), sudah bergelar doktor selama lebih 19 tahun, menjadi pakar O&G dan pendidik kepada ribuan pelajar perubatan selama 13 tahun. Namun belum berpeluang menjadi ibu kepada seorang pelajar perubatan lagi setakat ini.

Anak-anakku,

Kalian sebenarnya bertuah dipilih Allah SWT mempelajari satu bidang yang amat besar faedah dan manfaatnya buat manusia dan dunia. Apapun yang mendorong kalian membuat keputusan menjadikan bidang ini pilihan, kalian sudah sampai di sini! Betapa ramai rakan kalian yang mengidamkan kerusi yang kalian duduki sekarang ini.

Harapnya, dorongan itu bukanlah semata-mata mahu mencuba nasib, memenuhi hajat dan hasrat kedua ibu bapa dan keluarga yang mahu seorang bergelar `Doktor’ dalam salasilah keturunan, ataupun ingin sentiasa bersama dgn rakan karib lain yang kebetulan juga mendapat tawaran yang sama!

Melihat betapa berlumba-lumba kalian merebut tempat di sekolah perubatan, rasanya seperti ada kempen ` Satu Keluarga Seorang Doktor’ lagaknya.

Jangan kalian terkejut nanti – dengan realiti pengorbanan yang mesti kalian lalui.

Perubatan adalah satu lapangan yang perlukan komitmen pembelajaran sepanjang hayat. Kalian sendiri yang perlu mencetus keghairahan mahu menuntut ilmu, bukannya hanya berharap dan bergantung sepenuhnya kepada tenaga pendidik yang menunjuk ajar. Kalian akan mulai mendengar perkataan ` self-directed learning- SDL’, student-centred education, life-long learning, community-based learning, inter-professional learning dll.

Pengajar kalian bukan hanya professor dan pensyarah perubatan, malahan yang bergelar pesakit itulah yang paling banyak mengajar dan memberi tunjuk ajar. Para jururawat adalah mentor yang paling berpengalaman dan perlu diberi penghormatan.

Yang paling utama, akhlak kalian – menjadi pembeza utama antara pengamal perubatan yang mulia dan doktor yang angkuh. Bertuahlah bagi kalian yang sememangnya sudah berbekal dgn didikan sempurna, penuh budi bahasa, tata tertib dan sopan santun yang tinggi semenjak dari rumah lagi. Malanglah kalian yang serba kekurangan dalam aspek ini, sekalipun kalian begitu cerdas mengumpul deretan `A+’ dalam transkrip keputusan peperiksaan saban semester.

Untuk para ibu dan ayah kepada anak-anak yang bergelar pelajar perubatan,

Mohon dipastikan kalian sudah menyediakan anak-anak kalian dengan baik dan sempurna – terutamanya dalam aspek rohaniah dan akhlaqiah mereka. Mereka akan menjadi doktor perubatan – bukan calang-calang profesyen! Pastikan mereka menjadi pengamal perubatan yang tawadhuk dan sentiasa berhubung erat dengn Rabb.. Selitkan doa yang tidak pernah kunjung padam setiap masa dan ketika, moga Allah SWT memberi bimbinganNya buat anak-anak ini.

Sekiranya kalianlah menjadi SEBAB utama anak-anak berada di sekolah perubatan hari ini, sedangkan itu bukan keinginan dan minat mereka sendiri, bersedialah untuk meminta maaf kepada mereka – terutamanya jika mereka akan berhadapan dgn kesukaran dan keperitan memenuhi hajat dan cita-cita kalian itu. Sokong dan dokonglah mereka sehingga ke akhir nanti – kerana cubaan dan dugaan yang perlu anak-anak ini hadapi bukanlah setakat semasa dalam latihan sahaja, malahan yang lebih mencabar adalah ketika terpikul di bahu mereka tanggungjawab dan amanah yang berat apabila bergelar doktor nanti!

InsyaAllah, kalian akan sentiasa dilindungi Allah SWT dari segala bencana selagi mana penggantungan hanyalah kepada Allah semata-mata.

Dr.Har

Category: 1 comments

Sekali air bah, sekali pantai berubah... Part II

~Sekadar gambar hiasan


Sahabatku sekalian, bakal-bakal doktor insyaAllah dalam sedikit masa,
Bukanlah cerita tadi kupandai-pandai mereka-reka,

Tapi ia adaptasi kisah benar yang berlaku di depan mata...
Sekali air bah, sekali pantai berubah, begitulah jua manusia...
Namun, apakah pangkat yang meningkat satu anak tangga,
Membolehkan kita bertambah angkuh 10 kali ganda?

Apakah tanggungjawab yang bertambah di bahu bila bergelar M.O. atau specialist misalnya,

Melayakkan kita menengking dan memarahi staff ‘bawahan’ dengan sewenang-wenangnya?

Terjustifikasikah alasan itu semua?


Bukanlah
kisah tadi kuceritakan untuk mengaibkan sesiapa,
Apatah lagi sekadar untuk suka-suka sahaja,

Namun semata-mata sebagai pengajaran untuk kita semua...

Sebab apa agaknya ya?

Sebab, suatu hari nanti sahabat semua,

Kita juga dengan izin Yang Maha Kuasa,

Akan turut melalui proses yang sama,

Akan turut berada di posisi H.O. & M.O. dan seterusnya...


Sangat sedih kan kawan-kawan semua
,
Bila melihat doktor-doktor Muslim yang sangat bijak dan berjaya
,
Namun sayang, tidak terpamer akhlaq Islami pada dirinya,

Bahkan lebih menimbulkan penyesalan di dada,

Karakter doktor-doktor non-Muslim, lebih menggambarkan akhlaq Islam yang sebenarnya!

Kalaulah setiap kita dari UIA atau dari U mana-mana sahaja

Dapat bekerja dengan professional tanpa menggadaikan kerendahan hati dan akhlaq yang mulia

Alangkah bagusnya, alangkah indahnya...

Kawan-kawan, nanti bila dah jadi M.O., specialist atau consultant yang kaya-raya,
Dah jadi insan dihormati dan orang yang ternama
,
Hati-hatilah terhadap penyakit hati ujub dan bangga
,
Kerana penyakit hati ini sangat sukar menemui penawarnya
,
Walaupun cuba diubati oleh doktor terbaik di dunia

Ingatkan diri... Kita angkuh macamana pun, takkan membawa kita ke mana-mana
Kerana pangkat, harta dan nama takkan kekal ke akhirat sana

Bukankah sombong itu sifat sang Iblis durjana

Yang menyebabkan ia, terhalau keluar dari Syurga

Jangan pernah merasa, “Aku lebih baik dari si dia”

Bukankah kita semua akan kembali ke tanah yang sama

Dari Allah kita datang, kepada Allahlah kembalinya kita

Jangan sesekali lupa status kita sebagai hamba

Jangan pernah lupa, sombong itu hanya layak untukNYA

Bekalkanlah diri dengan rendah hati dan tawadhu’ sentiasa
Dari saat ini, dan hari-hari seterusnya
InsyaAllah... peringatan buat diriku yang seringkali terleka...


Mohon maaf sebanyak-banyaknya, andai ada yang terasa...

Yang baik bolehlah diambil, yang buruk ditinggalkan sahaja...

“Sifat sombong itu selendang-Ku dan keagungan itu pakaian-Ku. Barangsiapa yang menyaingi (menyekutui)-Ku dari keduanya, akan Aku masukkan ke neraka Jahannam.”

(Hadith Qudsi Riwayat Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad)

"Tidak akan masuk Syurga orang yang di dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi dari kesombongan."
(Hadith Riwayat Muslim)

Category: 19 comments

Cloudy@10thbatch

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

We are ...

Name : admin@10thbatch
E-mail: admin@10thbatch.org

Name : Azfar
E-mail: aeroesz@yahoo.com

Name : Salaam
E-mail: salems986@yahoo.com.sg

Name : Hazlan
E-mail: zlanzihan@yahoo.com

Name : Hazri
E-mail: hazrilyas@yahoo.com

Name : Anaman
E-mail: belle_pink13@yahoo.com

Name : Fakhri
E-mail: bolapi87@yahoo.com

Name : Bad
E-mail: badqz@yahoo.com

Name : Zaitul Azra
E-mail: xtreme_xyz@hotmail.com

Name : Pa'an Nordin
E-mail: haebart@yahoo.com

Name : Razak
E-mail: razakmbbs@yahoo.com

Name : Farhi
E-mail: firha_58@yahoo.com

Name : Ghaus
E-mail: bro_ghaus@yahoo.com

Name : Hielmi
E-mail: hielmi_nizam@hotmail.com

Name : Hafiz Johari
E-mail: ha_fidz@yahoo.com

Name : Pak Chan
E-mail: pakchan85@yahoo.com

Name : Syaify
E-mail: syaify@yahoo.com

Name : Zaki
E-mail: clima_master@yahoo.com

Name : Syazwani Sanusi
E-mail: syaz01@yahoo.com

Name : Maryam
E-mail: maryamalbatul@yahoo.com

Name : Farah
E-mail: kopi_farah@yahoo.com

Name : Adam
E-mail: wrath_deadlysin@yahoo.com

Name : Nu'aim
E-mail: amat85_mni@yahoo.com

Name : Wadalila
E-mail: ayuwada_adam@yahoo.com

Name : Puteri Nurul Diyana
E-mail: puteri_endy@yahoo.com

Name : Nazhiyah
E-mail: nazhiyah_5286@yahoo.com

Name :
Izatul Sarah
E-mail: zatulsara@gmail.com

Name : Iman Jeffrey
E-mail: mefaith87@yahoo.co.uk

Name : Siti Nurbahiah
E-mail: aihara_naoki@yahoo.com

Name : Nuraqilah
E-mail: aqilahshahat@gmail.com

Name : Nurul Hamizah
E-mail: myzlmm9@yahoo.com

Name : Wan Khadijah
E-mail: khadijah_wan@yahoo.com

Name : Nik Fatma Hayati
E-mail: amtaf_gotcha@yahoo.com

Name : 'Izzah Idris
E-mail: izzah87@yahoo.com

Name : Nurfatin Zaidi
E-mail: fatinzaidi@gmail.com

Name : Solehah Jeffrey
E-mail: solehah1@yahoo.com

Name : Nurul Ain
E-mail: ester_ain87@yahoo.com

Name : Jauharatunnur
E-mail: ice_kitsune@yahoo.co.uk

Name : Siti Rohani
E-mail: speckyhoney@yahoo.com

Name : Nor Lyana Hamidon
E-mail: filzah_hanis@yahoo.com.my

Name : Falihin
E-mail: em_elf@yahoo.com

Name : Akram
E-mail: a_kram86@yahoo.com

Name : Khairul Shafiq
E-mail: shafiq9903@hotmail.com

Name : Edre
E-mail: edre86@yahoo.com

Name : Fazdwan
E-mail: ahmadfazdwan@gmail.com

Name : Huzaifah
E-mail: huzaifah_paimin@yahoo.com

Name : Awis Qarni
E-mail: fawis_86@yahoo.co.uk

Name : Mohd Zuhairi
E-mail: hairi_m@hotmail.com

Name : Aswad
E-mail: aswad_amin@yahoo.com

Name : Norafandi
E-mail: nor_fnd@yahoo.com

Name : Hafiz Ishak
E-mail: amran_hafiz@yahoo.com

Name : Nabil
E-mail: drbill86@hotmail.com

Name : Bad
E-mail: badqz@yahoo.com

Name : Haikal
E-mail: mukminsejati02@yahoo.co.uk

Name : Koi
E-mail: vassili_zaitsiev@yahoo.com

Name : Syafiq
E-mail: blazzae@hotmail.com

Name : Pa'an Razak
E-mail: xmania_007@hotmail.com

Name : Afiq
E-mail: frosty_bluevanilla@yahoo.com

Name : Nizam
E-mail: sba_mcnizam@yahoo.com

Name : Rodhiyah
E-mail: aqifays_hideiki@yahoo.com

Name : Adilah
E-mail: husnuzzan_04@yahoo.com

Name : Farhah
E-mail: cthamster@yahoo.com

Name : Nadirah
E-mail: nadi_ra24@yahoo.com

Name : Salmina
E-mail: buzz_inn04@yahoo.com

Name : Zanaridah
E-mail: zanaridah@gmail.com

Name : Hamzah
E-mail: hamz.87@gmail.com

Name : Syed Ajmal
E-mail: eastsyed@yahoo.com

Name : Azrul
E-mail: ayul_abe85@yahoo.com

Name : Faizul
E-mail: dr_faizul1986@yahoo.com

Name : Zarol
E-mail: zarolx@yahoo.com

Name : Hafis
E-mail: visual_peace@yahoo.co.uk

Name : Azlina
E-mail: azlinajoe_86@yahoo.com

Name : Ashiah
E-mail: ash1902@yahoo.com

Name : Zaeimah
E-mail: exodus_zz@yahoo.com

Name : Asmaa' Hazirah
E-mail: asmaahazirah@yahoo.com

Name : Amirah
E-mail: mira_valtex@yahoo.com

Name : Nur Syazwani
E-mail: jutt_wani@yahoo.com

Name : Syafiqah
E-mail: rzsyafiqah_87@yahoo.co.uk

Name : Intan Bazilah
E-mail: figuraa@yahoo.com

Name : Elmizah
E-mail: elmizah_pasi@yahoo.com

Name : Fatin Nabilah
E-mail: fatinnsaleh@gmail.com

Name : Wan Adlina
E-mail: wawy86_27@yahoo.com

Name : Farhanah
E-mail: faribman@yahoo.com

Name : Najwa
E-mail: sea17weed@yahoo.com

Name : Azi
E-mail: azi_gmon@yahoo.com

Name : Nurasmalhusna
E-mail: hide_husna06@yahoo.com

Name : Aman
E-mail: amanmana86@gmail.com

Name : Wan Ikram Shah
E-mail: mezro_aspec@yahoo.com

Name : Afif
E-mail: ahmadafifuddin@yahoo.com

Name : Amin
E-mail: pikachu_id86@yahoo.com

Name : Sheth
E-mail: msh8h@yahoo.com

Name : Sham
E-mail: shamsudin860401@yahoo.com.sg

Name : Sariu
E-mail: sariu2055@hotmail.com

Name : Siti Fatimah
E-mail: just_tim86@yahoo.com

Name : Nik Haszlina
E-mail: momentom100@yahoo.com

Name : Nik Nur Liyana
E-mail: nike_liyana@yahoo.com

Name : Nurul Izza
E-mail: yuyu_izzu@yahoo.com

Name : Syazwani Dzulkifli
E-mail: syazwani_dzul@yahoo.com

Name : Tasneem
E-mail: taaz4e@yahoo.com

Name : Karniza
E-mail: violinaclaudia@yahoo.co.uk

Name : Khaulah Karimah
E-mail: clint _kay@yahoo.com

Name : Hazwani
E-mail: cikadu@yahoo.com

Name : Nabilah
E-mail: colourfulife@yahoo.com

Name : Nurul Hafizah
E-mail: pinkygal_186@yahoo.com

Name : Nur Al-Kamaliah
E-mail: alkamaliah@yahoo.com

Name : Chepon
E-mail: chepon_07@yahoo.com.sg

Name : Nurul Husna
E-mail: na_guo14@yahoo.com

Name : Sharifah Nur Aimi
E-mail: saakacj@yahoo.co.uk

Name : Norhamimah
E-mail: imemyself_11@yahoo.com

Name : Noor Idayu
E-mail: e_ayu86@yahoo.com

Name : Izzati Ismail
E-mail: ceh_izzati86@yahoo.com

Name : Saiful Firdaus
E-mail: sejadahpink@yahoo.com

Name : Shakeer
E-mail: -

Name : Suhaib
E-mail: -


Email me at admin@10thbatch.org to get your access!